fredag 25 december 2009

It's not fair

Flow. Det är vad jag sitter och läser om. Flyt. När man helt uppslukas i kärnan av det man gör. Exempelvist skriver, ritar eller utför någon uppgift. Vad som helst. Det är inte som stressen. Stressen är när gapet mellan vill och kan bara blir större och större. När man har flyt så finns inget gap. Man vill och man kan och det är en så skön känsla.

Boken jag läser heter Duktighetsfällan av Joanna Rose och Aleksander Perski. Den är riktigt bra. Utöver att beskriva problematiken, hur man tidigare sett på det (historiskt), vilken statistik det finns och hur det påverkar den enskilda människan (symptom osv) så skrivs det också mycket om de som blev friska. Vilka metoder som finns att tillgå. Små tips att använda sig av i vardagen. Att det är jävligt svårt, även med enkla knep, men det är möjligt. Den är riktigt, riktigt, riktigt bra. Igenkännande kan man skratta åt det, för när det är en bok så finns ju distansen där. Fast när jag nu tänker efter så finns det inte så mycket kvar att skratta åt.

Flow. Det var något jag brukade känna när jag skrev prov. Jag brukade tycka om det, riktigt mycket faktiskt. Medan andra hade panik så kände jag lugn och självsäkerhet. Det var tillfredställande att sitta där och skriva. Mata ut allt som man tidigare matat in och det gick ju alltid bra. Numera känner jag samma panik som andra och lättnadens suck efter att det är över.
Det är dags att hitta nästa sak där mitt flow finns.

jag undrar vars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar