söndag 27 december 2009

Våtmarker

Läste just ut Duktighetsfällan och Våtmarker. Har snart läst halva Jag är kvar hos er. Skönt att ta det lugnt för ett slag.
Våtmarker av Charlotte Roche var helt fantastisk. Vedervärdig. Äcklande. Verkligen rynka-på-näsan-må-illa-bok. Men så fantastiskt rolig och provocerande! Jag tänkte välja den till boken vi ska analysera till svenska-kursen. Har ju läst några stycken men ingen har varit tillräckligt bra för att jag ska orka tänka på det något mer efter att ha avslutat sista kapitlet. Den här vill jag bara citera massor ur och prata om! SÅ BRA.
Den handlar då om Helen som måste opereras efter att ett skärsår från en intimrakning har blivit infekterat, och kirurgen passar på att ta bort hennes hemorrojder också. Boken handlar om hennes sjukhusvistelse och när hon tänker tillbaka på gamla historier och hur hon ser på saker osv. Underhållning på hög nivå.

Bläddrar planlöst i den och citerar den sida jag slumpvis stannar på:
"Jag lägger helt enkelt påsen ovanpå och trycker till den lite så att den klibbar fast mot bitarna. Pizzakartonglocket med bitar och påsar lägger jag på mitt plåtskåp. Fingrarna är helt blodiga och hala. Torka av på sängen? Det skulle svina ner rejält. Inte heller på änglasärken. Samma svineri. Hm. Nåja. Det är ju bitar från min kropp. Även om de var inflammerade. Jag slickar helt enkelt av fingrarna, ett efter ett. Jag blir alltid väldigt stolt när jag kommer på sådana idéer."

Men nu ska jag fortsätta läsa om flickor med hjärntumörer och lyssna på musik. Återupptäcker gammal musik, så det blir lite Bright Eyes och Regina Spektor.

Regina Spektor – Samson
Bright Eyes – Haligh, Haligh, a Lie, Haligh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar