torsdag 28 oktober 2010

Hur förklarar jag så att du förstår?

Idag är min krönika i Piteå-tidningen.

Gå in på deras hemsida eller läs här (jag lägger upp texten här också för att när krönikan blir gammal så fungerar inte länken längre)

"Under din skoltid skrek de inte hora i korridorerna efter dig. Det är inte du som räknar med att få lägre lön än dina manliga kolleger och enligt statistiken borde du vara mer rädd än mig när du promenerar i mörkret, men ändå är det jag som köper överfallsalarmet. Det är inte du som ständigt hör att du borde akta dig för fula gubbar, men blir i stället våldtagen av din snälla killkompis. Du är inte flicka, tjej eller kvinna, och du påstår att vi är jämställda i Sverige.

Du vill jämföra med kvinnorna under svarta tygsjok, kvinnor som tvingas vara hemmafruar, eller kvinnor som gifts bort med någon de inte känner. Men det är svårt att förstå hur det globala sitter ihop och den generella makstrukturen som existerar om man förnekar att ens tjejkompisar på något sätt kan vara en del av det. Vi har ju suttit högt upp på den där jämställdhetslistan hur länge som helst, några tapp neråt gör inte så mycket för det är ju bara kul för de som blivit bättre. Vi har ju inga problem, direkt.
Jag kan berätta hur det är, bara försöka sammanfatta en struktur för stor för mig att helt greppa i min vardagssituation, men jag kan inte svara på varför tjejer inte bara kräver högre lön, går självförsvarskurser, tar plats och kräver det de är berättigade till - lika rättigheter, skyldigheter och lika möjligheter.
Jag kan heller inte förklara i korta ordalag varför det inte blev bättre för de kvinnor som gjorde så. Det är ingenting naturligt med det ologiska valet att sänka halva befolkningen i dagens samhälle. Det är naturligt att ständigt anpassa sig men tydligen så går det inte i den här frågan, eftersom vi fortfarande har antingen snopp eller snippa där mannen är normen och kvinnan det avvikande.

På tretusen tecken kan jag inte ge dig en superlösning samtidigt som jag förklarar problemen. Jag kan synliggöra och jag vill hoppas att illusionen om det jämställda landet tids nog kan hävas för dig som är nöjd, som inte tycker att du påverkas. Du som talar om jämna plågor och säger att de som skrek hora till mig skrek i sin tur bög till dig. Du som vägrar ge plats åt en tjej i styrelser, debatter eller bara samtal emellan vänner, för att det är upp till henne att ta den. För det är upp till var och en att ständigt kräva och vara själviska. Det samhälle som du verkar vilja ha när du diskuterar frågan.
Det finns ingen sammanfattning som du kan läsa och sedan förstå om du redan är blind och inte ser länken mellan din misshandlade grannfru och de maktstrukturer som finns i landet lagom. Det land som numera tar bort sitt jämställdhetsdepartement för att frågan inte prioriteras och där feminism är något farligt och otäckt.
För lika rättigheter, de grundläggande mänskliga värdena gäller inte för dig som tänker att på kort sikt kan förlora på det, oavsett om de säger att alla tjänar på det i slutändan. Det hjälper inte om du redan är blind, så till att börja med borde du öppna ögonen och försöka se det ur mitt perspektiv, som tjej. Skulle du förstå då?"

1 kommentar: