lördag 5 februari 2011

Jag ska alltid vara din soldat

Jag läste ut Hungerflickan av Hillevi Wahl. Eller egentligen läste jag ut den för ett bra tag sedan, men det tar ett tag att ta in det man just har läst. Det är en färgstark berättelse som jag definitivt skulle rekommendera, till unga vuxna, gamla vuxna och alla som känner sig däremellan eller bara intresserad. Det var dock inte boken jag tänkte på när jag skrev rubriken till inlägget.

Det var en mening ur boken, ett citat.
"Sexton snart sjutton är inte en ålder, det är ett krigstillstånd."
Ja det är det. Jag har närmare till sjutton år i mitt huvud än vad jag har i dagar, månader eller de två futtiga åren. Ett krigstillstånd som gör unga vuxna till krigsbarn av olika erfarenheter.

1 kommentar:

  1. Inlägget var inte meningen att väcka någon debatt utan det var bara mina tankar och att skriva ner vad jag hade lärt mig om ämnet. Det är svårt att skriva något längre tänkvärt inlägg när man är på semester och ständigt måste ha nåt öga på något av barnen...

    SvaraRadera