tisdag 30 mars 2010

"Du är för ung för att förstå"

Rubriken är en fras jag hört alldeles för många gånger. Oavsett vad jag säger så kommer det att viftas bort, på grund av min ålder. Det går inte att argumentera emot, för jag kan inte bara bli äldre och bevisa att de har fel. För de kommer alltid att vara äldre än mig. De kommer alltid att säga att jag är för ung för att förstå.

Speciellt när det kommer till en fråga om barn. Om jag läser om barnuppfostran, om utvecklingspsykologi, genusvetenskap, sociologi och gud vet vad så skulle äldre fortfarande säga att jag är för ung för att förstå barn. Visst kan jag förstå att mycket kommer med erfarenhet, men en betydande del kommer av förståelse av samhällets strukturer och hur dessa påverkar barn och deras val. Jag borde börja gå till skolan, men jag fastnade i ett inlägg på en mamma-blogg. Jag förstår hur hon tänker och håller med henne. Läs både inlägget och åtminstone några av kommentarerna noga, för helhetsbilden.

1 kommentar:

  1. Herregud det där känner jag igen, och jag har alltid varit av den åsikt att dom som använder ålder som sitt huvudargument borde mummifieras med vinäger.

    SvaraRadera